با پیشرفت تکنولوژی و دستیابی روزافزون بشر به امکانات جدید و آسان تر شدن انجام کارها متاسفانه هر روزه شاهد افزایش مشکلات و گرفتاری های انسانها در اقصی نقاط جهان می باشیم به گونه ای که با افزایش چشمگیر بیماری های روحی و جسمی و مصرف فزاینده داروهای روانی و آرامبخش نه تنها انسانها از این همه پیشرفت و موفقیت نفعی نمی برند بلکه هر روز بر مشکلات و ناتوانی های آنان افزوده می شود و منشاء اصلی این مشکلات نیز دوری آنان از مبداء هستی و خویشتن خویش و فراموشی اخلاق در جامعه می باشد همه ما هر روز با انسان هایی مواجه هستیم که علیرغم تلاش و دوندگی فراوان کمتر احساس شادی و نشاط می کنند و با داشتن همه امکانات یک زندگی خوب امکان استفاده از آنها را نداشته و کمتر رضایت و راحتیی را از داشتن آنها به دست می آورند.

استرس و فشارهای روحی و روانی علاوه بر اینکه فکر آدمیان را به شدت مشغول کرده و توان انجام درست کارها را از وی سلب می کنند بر روی جسم و سایر سیستم های بدن او نیز تاثیر گذاشته و آن را نیز مختل می کنند که این اختلال خود باعث مشکلات و ناتوانی های بیشتری در فرد خواهد شد

راه نجات انسانها از این تارهای تنیده به به دور خود چیست؟

راههای پیشنهادی مقابله با اضطراب:

الف)یاد خدا، با توکل و اتکاء مطلق به ذات مقدس پروردگار و یادآوری نعمت های بیکران الهی همه نگرانی ها و اضطراب ها از بین می روند و آرامش و رضایت مطلق جای آنها را خواهند گرفت.براساس مطالعات زیادی میزان اضطراب در اثر روزه داری در ماه مبارک رمضان به شدت کمتر دیده شده است.

ب)ورزش مستمر،ورزش و فعالیت فیزیکی مستمر علاوه بر پیشگیری از انواع بیماری ها در سلامت روان و شادابی روحی انسان نیز تاثیر به سزایی دارد.

ج)انجام ریلکسیشن ( آرامیدگی ) در واقع یک نوع آرامش عضلانی است که با ایجاد انقباض و انبساط ماهیچه های بدن موجب آرامش جسمی و تاثیرگذار در آرامش روحی است . به این صورت که روی تخت یا زمین هموار دراز می کشیم و یک جا همه ماهیچه های بدن  را برای 5 ثانیه منقبض می کنیم و سپس آنها را رها و شل می کنیم به گونه ای که درعضلات احساس آرامش به وجود آید این عمل را می توانیم به صورت دیگری هم انجام دهیم یعنی تک تک ماهیچه های بدن را منقبض کرده و سپس شل کنیم .آنچه در تمرین ریلکسیشن قابل اهمیت است این است که هنگام انقباض و انبساط عضله باید همه توجه خود را به آن عضو و حالتی که برای آن پیش می آید، معطوف کنیم . این عمل را روزی سه بارانجام دهید, توصیه می شود زمان انجام تمرین ها هنگام استراحت و خواب باشد.

درمسایلی که روزمره پیش می آید سعی نماییم با تامل و تفکر و آرامش باآنها برخورد کرده و از احساساتی و هیجانی برخورد کردن اجتناب نماییم تا از اثرات منفی آنها درامان باشیم .